Powiedz mi coś, czego nie wiem
„Powiedz mi coś czego nie wiem!” To zdanie usłyszane przed wielu laty pojawiło się w moich myślach, przy lekturze książki Amy C. Edmondson „Firma bez strachu”. I poczułam emocje. Żywe, pomimo upływu lat Usłyszałam te słowa, gdy pełna zapału i entuzjazmu przyszłam do osoby stojącej wysoko w strukturze organizacji, w której wtedy pracowałam, aby podzielić się moim pomysłem. Bardzo skutecznie zgasiły one mój entuzjazm, pokazały miejsce w szeregu i wskazały jak nieistotna jest moja rola w zespole. Sprawiły, że moja motywacja i entuzjazm odpłynęły  w siną dal. Kolejne pomysły zachowywałam już dla siebie a potem dosyć szybko podjęłam decyzję, że to nie jest miejsce dla mnie. A TY jak często w swoim życiu zawodowym słyszysz: „Powiedz mi coś czego nie wiem” „Jak masz problem nie przychodź do mnie bez rozwiązania” „W naszym zespole nie ma tolerancji na błędy” „Przestań już pytać, weź się do roboty” „Czemu pytasz? Osoba z twoim doświadczeniem dawno już powinna to wiedzieć”. A może sam/a używasz takich sformułowań myśląc, że to skuteczna metoda motywowania do większego wysiłku i zaangażowania? Powyższe cytaty pochodzą z wypowiedzi moich klientek i klientów „Mentoringu dla Prawników”. Z rozmów z nimi wiem, jak mogą one podcinać skrzydła, demotywować, zniechęcać do zaangażowania. Podzielę się więc cytatem z książki Amy Edmondson, psycholożki, która kilka dekad spędziła na badaniu, co sprawia, że środowisko pracy sprzyja efektywności i osiąganiu najlepszych wyników. „W każdym wymagającym otoczeniu biznesowym liderzy mają dwa podstawowe zadania. Po pierwsze muszą budować bezpieczeństwo psychologiczne, aby tworzyć warunki sprzyjające uczeniu się oraz unikaniu błędów, których można uniknąć; po drugie, muszą stawiać wysokie oczekiwania, inspirować i umożliwiać ludziom ich spełnianie”. Takie wydawałoby się proste a jednocześnie odkrywcze! Po czym możesz poznać, że pracujesz w środowisku bezpiecznym psychologicznie? Członkowie zespołu – niezależnie od pozycji w strukturze i roli w zespole – z szacunkiem i konstruktywnie: ✔ dzielą się swoimi wątpliwościach lub obawami, ✔ mówią o tym, że z czymś się nie zgadzają, ✔zadają pytania lub mówią o tym, że czegoś nie rozumieją, ✔otwarcie przyznają się do błędu lub porażki. W takim środowisku nowe pomysły, zgłaszane wątpliwości lub obawy są mile widziane. Jest przestrzeń na odmienny punkt widzenia, możliwość zaistnienia konstruktywnej niezgody oraz swobodnego przepływu pomysłów, myśli i idei. O tym, jak być szefem, który jednocześnie daje bezpieczeństwo psychologiczne i stawia wysokie wymagania  będziemy rozmawiać w trakcie naszych warsztatów w ramach kolejnej edycji „Wakacyjny przystanek STOP” współorganizowanych z Ewa Cieślawska. Autentyczny #lider czyli jaki? Więcej szczegółów już niebawem. A dziś zapraszam do dzielenia się Waszymi doświadczeniami. Jakie słowa Wam kiedyś podcięły skrzydła?

Więcej
do poczytania