„Nie mam czasu na feedback. Mam tyle pracy, że nie mam czasu na rozmowy”
„Wiesz, z jednej strony mówi, że jego drzwi stoją zawsze otworem. Deklaruje, że zawsze znajdzie czas na rozmowę. Ale tak naprawdę nie można z nim spokojnie porozmawiać. Zawsze jest w biegu, przerywa w połowie zdania. Spotkanie zaplanowane na pół godziny kończy po kwadransie. Jeśli już rozmawiamy zwykle patrzy w komputer, odbiera telefony….”
„W trakcie mojej rozmowy rocznej, głównie zajmowaliśmy się tematem innych osób. Właściwie nie dowiedziałam się niczego, co byłoby dla mnie ważne – jak postrzegana jest moja praca, jakie mam szanse na realizację moich planów zawodowych w tym zespole.”
„Nigdy nie usłyszałam od mojego szefa, że coś robię nie tak. O tym, że miał uwagi do mojej pracy dowiedziałam się, dopiero gdy nie dostałam awansu, którego oczekiwałam. Jestem zawiedziona i zła bo gdybym wiedziała to miałabym szansę na zmianę.”
To są cytaty z wypowiedzi moich klientek, na temat tego, jak wyglądają rozmowy z ich szefami.
Często powodem dla którego unikamy informacji zwrotnej jest strach. Przed tym:
czy sobie poradzimy z trudnym przekazem;
aby nie urazić odbiorcy informacji;
że nie znamy odpowiedź na wszystkie pytania, które mogą paść w trakcie rozmowy;
bezradnością, jeśli nie będziemy w stanie pomóc naszemu rozmówcy.
Wydaje nam się wtedy, że lepiej przemilczeć nasze spostrzeżenia, aby nie zepsuć relacji.
Gdy pytałam moje klientki co czują w takich sytuacjach, często słyszałam:
„Smutek”
„Zniechęcenie”
„Osamotnienie”
„Poczucie braku sensu tego co robię”
„Chęć rzucenia tego wszystkiego”
Wiem z własnego doświadczenia, że przekazanie informacji zwrotnej, w sposób który motywuje, rozwija i buduje dobre relacje nie jest łatwą sztuką. Jednak bez jednoznacznej, adekwatnej i konkretnej informacji zwrotnej, podanej we właściwym miejscu i czasie z intencją wspierania innej osoby, nie jesteśmy w stanie się rozwijać i doskonalić naszych umiejętności.
A gdyby tak informację zwrotną serwować jak przekąskę? Choć czasem gorzką w pierwszym kęsie, jednak taką, po którą chce się sięgać częściej i częściej?