Jak gadać, aby się dogadać – czyli o dobrej komunikacji (nie tylko) w biznesie

Dobra komunikacja jest kluczem do powodzenia w biznesie. Jej skuteczność w dużym stopniu decyduje o tym, jak jesteś postrzegany przez współpracowników, szefa, klientów… 

Czy zauważyłaś/łeś, że czasem trudno jest Ci nadążyć za klientem, który chce jak najszybciej „dojść do brzegu” nie słuchając Twoich szczegółowych analiz? Nic tak Cię nie drażni jak pytania o wstępne konkluzje, gdy Ty jeszcze wciąż analizujesz temat?

A może masz całkiem inaczej?

Gdy Ty jesteś już na etapie działania Twoi współpracownicy wciąż zadają dziesiątki szczegółowych pytań o cel, proces, kierunek…. Czasem nie rozumiesz dlaczego Twoi współpracownicy zarzucają Ci brak dyplomacji lub to, że nie bierzesz pod uwagę ich potrzeb. Gdy tymczasem Ty po prostu jesteś skupiona/y na realizacji zadania i jak najszybszym dojściu do celu.

A może…

Jesteś osobą, która ma mnóstwo doskonałych pomysłów i problem z tym, że ludzie nie nadążają za Tobą. A na dokładkę oczekują od Ciebie analitycznej pracy nad jednym rozwiązaniem, tak aby zostało idealnie wypracowane, gdy Ty myślami jesteś już przy zupełnie innym pomyśle.

Zastanów się:

Czy takie sytuacje nie powtarzają się w Twoim życiu?

Czy nie dostrzegasz w nich pewnego schematu? Z pewnymi osobami czujesz prawdziwą „chemię” i szybko nawiązujesz nić porozumienia? A z innymi wręcz przeciwnie, masz uczucie jakbyś rozmawiał z osobą mówiącą innym językiem.

Jeśli zauważyłeś, że takie sytuacje mają wpływ na Twoje relacje, Twoją satysfakcję z pracy lub Twoje powodzenie w biznesie i chciałbyś to zmienić mam dla Ciebie podpowiedź.

Każdy z nas ma typowy dla siebie sposób, w jaki reaguje, wykorzystuje informacje, podejmuje decyzje i rozwiązuje problemy. To bardzo mocno wpływa także na to, jak komunikujemy się ze światem. Każdy z nas ma charakterystyczne dla siebie „ustawienia fabryczne”. W pewnych okolicznościach mogą działać wspierająco a w pewnych wręcz przeciwnie – są naszymi „długimi ogonami”, których nieświadome przydeptywanie zmniejsza naszą szansę na sukces i dobre porozumienie. 

Mój styl myślenia sprawia, że ogromnie ważne są dla mnie relacje. W codziennym życiu mój styl myślenia przejawia się między innymi w mojej autentycznej ciekawości ludzi i ich historii. Wielką przyjemność sprawia mi rozmowa z ludźmi, nawet zupełnie obcymi. Mam umiejętność nawiązania rozmowy bez żadnego przygotowania i zdolność do improwizacji. W takich sytuacjach czuję się jak ryba w wodzie.

Z drugiej jednak strony, mój styl myślenia sprawia, że mam tendencję do doszukiwania się drugiego dna, nadawania kontekstu, zagłębiania się w rozważania nad tym, dlaczego coś się dzieje lub wręcz przeciwnie – nie dzieje, kręcenia w głowie filmu, co mój rozmówca ma na myśli, jakie są jego intencje…

To, że wiem, jakie pułapki zastanawia na mnie czasem mój styl myślenia sprawia, że łatwiej jest mi kontrolować moje „długie ogony” i lepiej rozumieć mojego rozmówcę. Nawet jeżeli czasem mam wrażenie, że mówimy innymi językami. Łatwiej jest także dostosować mój język do tego, którym włada mój rozmówca.

A Ty? Czy wiesz, co w Twoim stylu myślenia wspiera Cię w dobrej komunikacji a co stanowi Twój „długi ogon”? Czy chciałabyś/chciałbyś lepiej i skuteczniej się komunikować, korzystając z wiedzy o Twoim stylu myślenia i Twoich naturalnych predyspozycjach?

Jeśli ten temat Cię zainteresował i chcesz się dowiedzieć więcej, zapraszam Cię na warsztaty, które współorganizujemy z Ewą Cieślawską. Pierwsze już w najbliższą sobotę!

https://app.evenea.pl/event/skuteczna-komunikacja-w-biznesie-1/

Małgorzata Chruściak

Małgorzata Chruściak

Adwokat, Coach i Mentor Biznesu (EMCC), Niezależna Członek Rady Nadzorczej BNP Paribas Bank Polska